Mobiliteit
De komende weken staat de Hoofdwegenstructuur (HWS) en het Mobiliteitsplan Binnenstad en Periferie (MBP) op de agenda. Dat klinkt technisch, maar dit beleid gaat over de bereikbaarheid van onze binnenstad en de hoofdwegen van Deventer (alle wegen van 50km/uur of meer). Waar dit nieuwe beleid een beweging maakt naar wandelen, fietsen en openbaar vervoer, merken wij op dat dit nog niet overal lukt.
Kijk bijvoorbeeld eens mee met onderstaande kaart:
Het Hanzetrace (blauwe stippellijn) wordt aangepakt om ruimte te maken voor de auto, ten koste van woningen aan de Van Oldenielstraat. Verder zien we dat de gemeente kiest voor een verbod (knip) op autoverkeer bij een aantal essentiële plaatsen. Wat ons betreft is het tot aan 2030 interessanter om meer snelheid-verminderende maatregelen te nemen voor auto’s, dan het verbieden van auto’s die er toch al zijn.
Dat laatste zorgt voor frustratie en sluipwegen.
Waar deze HWS en MPB in falen is het versterken van wandelpaden, fietspaden en het openbaar vervoer. Wij gaan de komende weken daarom de wethouder bevragen op de keuzes die in deze plannen zijn gemaakt. Wat ons betreft moeten we uitkijken met het afsluiten van wegen, want daarmee beperk je de bereikbaarheid van voorzieningen en de doorstroming in onze stad.
We willen dat het college overweegt om meer snelheids-verminderende maatregelen te nemen, die betere wandelpaden, fietspaden en een efficiënter openbaar vervoer opleveren voor inwoners.
Door Kevin Peeters
Raadsopvolger